סוגי מיקרופונים – איך לבחור את המיקרופון המתאים?

סוגי מיקרופונים – איך לבחור את המיקרופון המתאים?

אחת התמונות המזוהות ביותר עם מוזיקאים ככלל וזמרים בפרט, היא תמונתם אוחזים במיקרופון במהלך הופעה או באולפן ההקלטות.  המיקרופון נחשב בעצם, לאמצעי הקלט הראשון בכל מכשיר חשמלי או מתקן ייחודי להעברת גלי קל כמו מכשיר הקלטה, טלפון סלולרי ועוד. 

 

איך עובד מיקרופון?

מבלי להיכנס למדע מאחורי פעולתו של מיקרופון, נגיד בקצרה כי מדובר במתמר או חיישן שתפקידו להמיר קול לאות חשמלי. למעשה, המיקרופון נועד כדי לקלוט את גלי הקול או הצלילים ולהמירם למתח חשמלי.  ישנם המון סוגי מיקרופונים בשוק וכולם בנויים מרכיבים דומים, עם כמה הבדלים מהותיים. רוב המיקרופונים מובדלים ברכיב הדיאפרגמות שלהם. מדובר על המנגנון שמגיב לצליל וממירו לאות חשמלי, אותו ניתן לשלוח מהרמקול או להקליט על מחשב. השונות ברכיב הדיאפרגמה משפיעה על רמות הרגישות ועל מאפיינים טונליים בכל סוג מיקרופון כלומר, היא עשויה להשפיע על תפקוד המיקרופון והשימוש המומלץ עבורו. כאשר מבינים את הרכב המיקרופונים, כיצד הם עובדים ולמה הם משמשים – קל יותר להתאים אותם לסיטואציה ולשימוש הרלוונטי.

 

סוגי מיקרופונים

אלו סוגי המיקרופונים הקיימים כיום בשוק וההבדלים המשמעותיים בניהם:

  1. מיקרופון דינמי- 
    מיקרופון אמין וורסטילי
    לוכד את הצליל גם ברמות לחץ קול גבוהות
    מתאים להגברה של מקורות קול חזקים כמו גיטרות, מגברי גס ומערכות תופים.
    יכול לעבוד די טוב בהגדרות שקטות יחסית
    יכול להתאים לסיטואציה חיה או רועשת
  2. מיקרופון חוטי- 
    מיקרופון שעובד עם כבל מחבר.
    מיקרופון זול יותר מאשר מיקרופון אלחוטי באותה רמה איכות, לאור כך שהדגם האלחוטי עשוי להיות מורכב יותר ולכלול יחידת קלט נוספת, שתפקידה להעביר את המידע למערכת ההגברה.
    ישנו טווח סוגים, רמות איכות ומקצועיות נרחב.
    יכול לשמש מיקרופון אולפני.
    מיקרופון עם כבל בחיבור USB עשוי להוות דרך זולה להיכנס לתחום ההקלטות, כיוון שניתן לדלג על רכישת רכיבים מסוימים, כמו כרטיס קול. יחד עם זאת, האיכות לא תהיה כמו זו המתקבלת משימוש במיקרופון קונדסר יחד עם כרטיס קול. הוא מתאים להקלטות מוזיקה, ספרי שמע או פודקאסטים ברמה חובבנית ולמעשה, מדובר על החלפת איכות בנוחות.
  3. מיקרופון אלחוטי- 
    מיקרופון ללא כבל פיזי
    מתחבר ישירות למכשיר הקלטה או ציוד הגברה
    מכיל בטרייה קטנה
    מעביר אותות אודיו מהמיקרופון תוך שימוש בגלי רדיו לתוך יחידת מקלט סמוכה המשחזרת את השמע.
    משתמשים בו בתעשיית הבידור, הופעות בפני קהל, שידורי טלוויזיה וכן הלאה.
    מאפשר למדריכים, מרצים, שדרנים, מרצים, מנחים ומרקידים לנוע בחופשיות בלי כבלים.
  4. מיקרופון קונדסר-
    נועד להקליט צלילים מורכבים יותר להם טווח תדרים נרחב יותר.
    רגיש ומדויק יותר, אך עדין ויקר יותר.
    מיקרופוני קונדוסר מתאימים בתור מיקרופונים לכלי נגינה ולשירה.
  5. מיקרופון מדונה- 
    מיקרופון אלחוטי נוח לשימוש עם כל מערכת הגברה.
    מתאים להופעות ולמגוון שימושים ואירועים, מאחר ויושב על הראש ומשאיר את הידיים פנויות.
    מגיע בשלל דגמים ומחירים עם פרמטרים משתנים של איכות שמע, איכות הגברה, טווח אלחוטי וסוללה נטענת.
  6. מיקרופון דש- 
    ממוקם על דש החולצה בריחוק מפה הדובר, בשונה ממיקרופון מדונה שמכוון ישירות לפה.
    מקלט ומשדר.
    לא מפריע למשתמש ואיננו מורגש.
    ניתן להסתירו בצילומי וידאו וסטילס.
    מתאים למי שלא רוצה לחבוש מדונה על הראש.

 

אילו סוגי מיקרופון הם הכי מומלצים לשנת 2023?

בשוק כה רווי באפשרויות ובדגמים, חשוב להבין מה הם הצרכים האישיים של הזמר, המרצה או המנחה ולהתאים לו את המיקרופון המדויק ביותר. להלן, רשימת המיקרופונים המומלצים ביותר לשנת 2023: 

    • מיקרופון דינמי Shure Beta 58A: מיקרופון עם סאונד ייחודי, באס עמוק ותבנית על – קרדיואידית המבודדת את הקול מכל מקור רעש אחר בחלל, מה שמאפשר למקסם את הסאונד המתקבל.
    • מיקרופון דינמי Shure SM57: דפוס קליטה קרדיואיד למניעת רעשי סביבה ופידבקים. תוכנן כדי להתמודד עם צלילים בעוצמות גבוהות המגיעים בעיקר ממגברים וכלי נגינה.
    • מיקרופון דינמי Shure SM58: בעל תבנית קרדיואידית להתמודד עם הקול בבהירות ובזהירות. מאובזר לשחזר כל צליל כפי שהוא נועד להיות ומשאיר את רעשי הרקע מחוץ לתמונה.
    • מיקרופון דינמי Sennheiser XS 1: בעל מבנה מיוחד עם רגישות נמוכה לפידבקים. מתג כיבוי והדלקה מובנה עם אפשרות לנעילת המתג. הוא בעל נוכחות ווקאלית בתקציב נוח, מספק צליל חי ומקצועי עם מתג השתקה שקט.
  • מיקרופון דינמי כולל כבל ואביזרים Polman SM58: בעל קפסולה רגישה לקליטת הפרטים הקטנים בסאונד. הקפסולה מספקת תחום תדרים ייעודי. 
  • זוג מיקרופונים אלחוטיים ICM IU-2070: מגיע עם משדר UHF. ישנם 6 תדרי UHF לבחירת המשתמש וטכנולוגיית טווח שידור נקי עד כ-100 מטר. ליחידת המקלט שתי יציאות XLR, כמו גם יציאת PL משותפת לשני ערוצים. ישנם שני כפתורים שנועדו לשליטת ווליום נפרדת עבור כל מיקרופון. מתאימים לשימוש מקצועי. 
  • מיקרופון אלחוטי Sennheiser XSW 2-835: כולל מקלט עם אנטנות חיצוניות לקליטה מרבית. מיקרופון ידני בעל טווח קליטה רחב,  כולל מסך LCD, אשר מגיע עם 12 ערוצים תואמים בטווח התדרים UHF. 
  • מיקרופון לתופים וכלי הקשה Sennheiser E 904: מיקרופון דינמי, מתאים לתופים וכלי הקשה.  מגיע עם קליפס ייעודי להצמדה, מעטפת מתכת עמידה ובעל גוף קומפקטי. 
  • קונדנסר לכלי נשיפה עם Superlux – PREAMP:  מתאים להגברה של כלי נשיפה, כמו גם לכלי נגינה אחרים. מגיע עם קייס פלסטיק להגנת המיקרופון.

 

היכן קונים מיקרופונים להופעות, הדרכות ואירועים?

השאלה איזה מיקרופון לרכוש היא שאלה גדולה, שאין לה תשובה אחת חד משמעית. יש לבחון את הצורך ורק אז לבדוק איזה מיקרופונים עונים עליו ויכולים לתת מענה מדויק.  מומלץ מאוד להתייעץ עם יודעי דבר אשר מבינים כיצד סוגי המיקרופונים השונים עובדים ולהתאימם לצרכים השונים.  

חברת ג'ינג'ס, פועלת כבר למעלה מ-25 שנה בתחום ההגברה ונחשבות כיום, לאחת מחברות ההגברה והתאורה המשפחתיות המובילות בישראל. החברה שמה דגש על יחס אישי, אמין ומקצועי ללקוחותיה ועל הענקת ייעוץ והכוונה מקצועיים לאורך כל הדרך. 

כיום, עקב ריבוי האפשרויות בשוק, הרצון לקבלת שירות ויחס אישי ומקצועי רק עולה. הצוות המקצועי בג'ינג'ס מעניקים יחס אישי ומשפחתי לכל לקוחות החברה בתחום המיקרופונים ומוצרי הגברה ותאורה אחרים.  

על מנת להתייעץ ולקבל המלצות לגבי סוגי המיקרופונים השונים, ניתן לחייג לסניף הראשי בקרית אתא, בטלפון: 052-5909468.

 

כתיבת תגובה