המדריך לבניית חדר אקוסטי בבית

בניית חדר אקוסטי בבית מבססת קודם כל, על הבנת מדע האקוסטיקה. המטרה היא למנוע מהצלילים לזלוג החוצה, כמו גם למנוע את עיוותם בחלל החדר. לבניית חלל אקוסטי, ניתן לעשות שימוש בפריטים מבודדים איכותיים ואפילו בפריטים מבודדים ביתיים (כמו שטיחים ומזרונים דקים). 

 

איך בונים חדר אקוסטי בבית?

  1. אמצעים לבידוד "רעש מבחוץ"- כשמדברים על אקוסטיקה לחדר, ועל איכות צליל, מדברים על יצירת אקוסטיקה טובה, עם איכות צליל טובה ומידה מסוימת של הפחתת רעש. זה כשלעצמו, לא יספיק כדי לבודד "רעש כלפי חוץ", אלא צריך לשפר את כושר הבידוד של קירות חדר אקוסטי כדי שהצליל לא יזלוג החוצה.
    למה בכלל צריך בידוד "רעש כלפי חוץ"? ככל שהקירות עבים וכבדים, כך ייטב ולכן, אם ניתן להקים חדר אקוסטי בבית בתוך ממ"ד הרי זה משובח. אם אין אפשרות להקים חדר אקוסטי לתופים בתוך ממ"ד או בין קירות עבים, החלופה היא ליצור קירות כפולים עם נתק אקוסטי בין השכבות.  אם הקירות עצמם קלים או דקים במידה רבה מדי, ניתן לשדרג אותם תוך שימוש "בחוסם רעש דינמי".
  2. ממשיכים עם שדרוג כושר הבידוד של מעטפת הקירות- ככל שהקירות עבים וכבדים, כך ייטב ולכן, אם ניתן להקים חדר אקוסטי בבית בתוך ממ"ד הרי זה משובח. אם אין אפשרות להקים חדר אקוסטי לתופים בתוך ממ"ד או בין קירות עבים, יש לבנות קירות כפולים עם נתק אקוסטי בין השכבות.
    אם הקירות עצמם קלים או דקים במידה רבה מדי, ניתן לשדרג אותם תוך שימוש "בחוסם רעש דינמי". החוסם מודבק על הקיר הקיים, מורכב מלוחות רב שכבתיים ונחשב בעל כושר בידוד גדול. משקלו רב וביכולתו לייצר בידוד במידה גבוהה ולכן, מדובר בפתרון אסתטי להגדלת ערך הבידוד האקוסטי עבור קירות קיימים בתוך חדר מוזיקה ביתי.
  3. כושר הבידוד של דלת וחלונות במסגרת בניית חדר אקוסטי- החלונות צריכים להיות מורכבים משתי זכוכיות עבות (מעל 8 מילימטרים), כאשר רצוי שכל אחת מהן תהיה בעובי שונה. יש לוודא כי קיים מרווח אוויר בין הזכוכיות, כמו גם שיש אטימה מספקת בפרופילים.
    דלת החדר, צריכה להיות כבדה ומדויקת כדי ליצור אטימות מוחלטת. כאשר רוצים בידוד אקוסטי חזק עבור חדר תופים ניתן לייצר 2 דלתות במקביל, שביניהן ישנו מרווח אוויר.
  4. יש לפזר חומר אקוסטי בחדר תופים- ניתן לשפר את האקוסטיקה בחדר עם מוצרים דקורטיביים שלא יפגעו באסתטיקה כמו תמונות אקוסטיות, ספוגים דקורטיביים, תקרות אקוסטיות סמויות ושלל מוצרים ייעודיים אחרים. ניתן גם לשפר את האקוסטיקה באמצעות פריטים שיש בכל בית כגון מזרנים דקים פשוטים ושטיחים.
  5. יש להציב חומר בליעה אקוסטי באיכות גבוהה ובכמות מתאימה לגודל החדר- חומר סופג יכול לשפר אקוסטיקה לחדר תופים, על ידי השפעה על תחום בליעת התדרים. חומר עבה יותר, יסייע בבליעת תדרים נמוכים יותר. חומר בליעה נועד כדי לטפל בהדהוד התופים בחדר ולשפר את האקוסטיקה שלו. עם זאת, יש שלא להגזים עם חומרי הבליעה, כדי למנוע את "ייבוש" הסאונד, כאשר ההמלצה היא לפזר מעט חומר באיכות גבוהה.
  6. חיפוי התקרה- יש לחפות את שטח התקרה בבולעי רעש רחבי תדר, זאת על מנת למנוע החזרי קול בין התקרה לרצפה.
  7.  ללכוד את הבסים- כשרוצים לטפל בבסים יש לעבוד עם פינות החדר. דרך קלאסית ללכוד בסים, היא להציב בפינות החדר משולשים (לוכדי בסים) בעומקים וגדלים שונים, שלכל אחד מהם יש כושר בליעה באיכות וברוחב משלו, עבור תחומי תדר שונים. כמובן, שמומלץ לבדוק טרם ההתקנה  איזה לוכד יתאים עבור אקוסטיקה לחדר מוזיקה ספציפי.
  8. יש להקים במה אקוסטית לתופים- בזמן הניגון על תופים, עושים שימוש ברגליים ובדוושות, מה שעשוי לייצר רעשים ברצפה. במה שיושבת על בולמי זעזועים מיוחדים יכולה לבודד את הרעש. יש להתאים את משקל הבמה לבולמים ולבנות אותם על בסיס גודל ומשקלה ולכן, כדאי לדעת כמה היא והתופים שוקלים.

 

חומרי בידוד ואקוסטיקה אצל ג'ינג'ס

יש לזכור שעם כל הכבוד למדע, אקוסטיקה לחדר מוזיקה היא גם אומנות. אנשים שרוצים לדעת איך בונים חדר אקוסטי יכולים לסמוך על החושים שלהם, להתחיל בקטן ולהתקדם לאט לאט. למשל, ניתן להתחיל עם מעט חומר מבודד ולהוסיף עוד בהמשך, במידת הצורך או לשנות מיקום של חומרים או להוסיף ולהוריד חומרי בליעה ולהקשיב להעדפות אישיות.

לאור הדרכים הרבות והשונות ליצירת בידוד לחדרים אקוסטיים, מומלץ מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים שמבינים בבניית חדרים אקוסטיים בבתים.

חברת ג'ינג'ס, מלווה ומייעצת ללקוחות רבים בתחום ההגברה והתאורה כבר למעלה משני עשורים. החברה נחשבת לאחת מחברות ההגברה והתאורה המובילות בישראל בעקבות המקצועיות, הניסיון, הליווי השוטף והיחס האישי לאורך כל הדרך.

על מנת להתייעץ ולקבל המלצות על חומרי בידוד ובליעה ובכלל על בניית חדר אקוסטי בבית, ניתן לחייג לסניף הראשי בקרית אתא, בטלפון: 052-5909468.

 

כתיבת תגובה