הקמת אולפן הקלטות ביתי – איך לבנות אולפן הקלטה בבית

האולפן הביתי תופס היום יותר ויותר מקום מרכזי במוזיקה שאנו שומעים ונחשפים אליה. להרבה מהיוצרים כיום יש אולפנים בביתם. כך אינם תלויים באולפן חיצוני ואת היצירה שלהם הם עושים ישירות בביתם. זה נוח ונגיש וכך, ברגעי היצירה שלהם, היוצרים מקליטים אותה ישירות, באופן הכי אותנטי.

הקמת אולפן ביתי זה לא עסק פשוט וקל. יש להשקיע בכך כסף, זמן ואמצעים. מצד שני, בגלל הדרישה, קיים הציוד לכך. בזכות ההתקדמות הטכנולוגית בתחום, הקמת אולפן הקלטות ביתי היא אפשרית בהחלט. ניתן להשיג ציוד הגברה במחירים סבירים ומכיוון שכבר הכול היום ממוחשב, ואין צורך לצרוב שירים בדיסקים ואמצעים אחרים, הכול יותר פשוט. הקמת אולפן הקלטות ביתי מאפשר למוזיקאים להיות עצמאיים ולהקליט לעצמם את השירים והיצירות שלהם.

אז כמה צעדים שכדאי לדעת כשחושבים איך לבנות אולפן הקלטות ביתי.

 

איך בונים אולפן ביתי

בניית אולפן ביתי מתחיל בבחירת החדר הייעודי לכך. מהו החלל שצריך לקחת בחשבון בשביל להקים אולפן ביתי. האם יש מספיק מקום להכיל את הציוד והאם עובדים עם נגנים נוספים, אז גם לשם כך צריך מקום. כך שיש לוודא שהחדר מספיק גדול. כמו-כן, מומלץ חדר לא ריבועי אלא מצולע. בחדר כזה גלי הקול נספגים הכי טוב.

אחרי שבחרתם את החדר בו תמקמו את האולפן שלכם, תצטרכו לדאוג לבידוד אקוסטי איכותי. הדבר הכי חשוב, זה שלא יהיו הפרעות בזמן ההקלטה. כל רעש הכי קטן יכול להרוס הכול. בידוד אקוסטי איכותי יכול למנוע הפרעות לא רצויות וגם למנוע מרעש חזק לא להישמע בחוץ. מעבר לבידוד רעשים חשוב שבאולפן הקלטות תהיה גם אקוסטיקה טובה, כך שתוכלו לשמוע היטב את הצלילים המופקים בו.

יש חומרים הסופגים את גלי הקול, כגון חומרים המבוססים על גומי ופוליאסטר.  החומרים הללו מגיעים כיריעות או גלילים כך שניתן לחתוך מהם חתיכות בגדלים שונים, בהתאם לצורך. יש גם יריעות דחוסות אותן ניתן להדביק על הדלת. ניתן גם ליצור קירות כפולים באמצעות בניית קיר גבס בצמוד לקיר המקורי של האולפן ובין הקירות שמים חומר בידוד העשוי תרכובת של גומי עם טכנולוגיה מתקדמת מתחום הבידוד.  גם בתקרה יש לשים סופגי רעש ומבודדים.

 

אולפן ביתי למתחילים – ציוד ואביזרים

כדי לבנות אולפן הקלטות ביתי קודם כל צריך מחשב טוב. מחשב מהיר, בעל שטח אחסון גדול, שתהיה לו אפשרות לעבד בקלות את הרצועות שהקלטתם. יש לשים דגש על איכות לוח האם, חוזק המעבד, הזיכרון, כונן קשיח איכותי ומותאם, ספק כוח חזק, כרטיס מסך חזק,

בנוסף, תוכנות סאונד והפקה. אלו תוכנות שמנהלות את כל תהליך ההפקה. מתקינים את התוכנות הללו במחשב ואז אפשר לבצע את כל ההפקה המוזיקלית שאתם מבקשים לבצע על החומרים שהקלטתם.

כמו כן, כשאתם מתחילים בהקמת אולפן ביתי תהיו זקוקים גם למיקרופון, אחד או שניים. בהמשך תוכלו לרכוש עוד. חשוב שיהיה מיקרופון איכותי כדי שאיכות ההקלטה תהיה ברמה גבוהה. כשרוכשים מיקרופון יש לקחת בחשבון האם הוא מיועד רק להקלטת קול, או גם להקלטה של כלי נגינה ולאיזה סוג מיקרופון אתם זקוקים. כדאי גם להתייעץ עם מישהו מנוסה. מיקרופונים מומלצים שכדאי להתחיל איתם הם מיקרופון קונדנסר להקלטה C-1, מיקרופון קונדנסר למחשב BIGFOOT ו- מיקרופון קונדנסר X1 A.

שלב נוסף של בניית אולפן ביתי הוא רכישת כרטיס קול ומוניטור. כרטיס הקול אחראי על עיבוד והמרת הסאונד שאתם מפיקים. כרטיס קול שמגיע עם המחשב אינו מספיק לאולפן הקלטות ביתי ברמה מקצועית. כרטיסי הקול שונים זה מזה באופן החיבור שלהם למחשב, במספר הכניסות/יציאות, באיכות הממירים, יציאת אוזניות ועוד. כרטיס הקול גם אחראי על המרת הקול הסאונד מפורמט אנלוגי לפורמט דיגיטלי, שזה מתבטא בכניסות, ומעבר מדיגיטלי לאנלוגי, המתבטא ביציאות. ככל שכרטיס הקול איכותי יותר, כך ההמרה והעיבוד איכותיים יותר וכתוצאה מכך גם הסאונד שאנו שומעים או מקליטים צלול יותר.

כרטיסי קול מומלצים לאולפן הקלטות הם כרטיס קול UM2, כרטיס קול UMC22, כרטיס קול UMC204HD.

כשאתם חושבים איך לבנות אולפן ביתי אל תשכחו את האוזניות. זהו מרכיב חשוב שאין לזלזל בו. כדי לשמוע היטב את מה שהקלטתם, אתם חייבים אוזניות באיכות גבוהה. האוזניות גם מאפשרות לכם לשבת בביתכם בכל שעה משעות היום, לערוך ולהאזין את המוזיקה שהקלטתם בשקט, מבלי להפריע לדיירי הבית האחרים ולשכנים. חשוב שהאוזניות, מעבר להיותן איכותיות, תהיינה גם נוחות. אוזניות שמומלץ לרכוש לאולפן ביתי הן  אוזניות מוניטור אולפניות BH 470.

פופ פילטר למניעת רעשי זרימת האוויר. כשממקמים פופ פילטר מול המיקרופון, אפשר להימנע מרעשים אלו. פופ פילטר הוא מוצר הכרחי להקלטת שירה ומונע את רעשי האוויר אשר עלולים להפריע להקלטה ולעיבוד לאחר מכן. פופ פילר מומלץ הוא פופ פילטר אולפני.

לעיתים ניתן גם לרכוש חבילות אולפן מלאות, בהן תוכלו למצוא את כל הציוד הדרוש לכם.  קיימות מספר חבילות אולפן, בכמה רמות מחיר ויש גם חבילות אולפן שמגיעות ישירות מהיצרנים. החבילות האולפניות נבנו כך שיוכלו לתת מענה הן למתחילים והן למי שכבר קיים אולפן הקלטות בביתו אך מבקש לשדרג את הציוד שברשותו.

חבילות אולפן אשר מומלץ לרכוש הן חבילת אולפן U-PHORIASTUDIO PRO וחבילת אולפן U-PHORIASTUDIO/

 

 

 

כתיבת תגובה