איך לבחור מיקרופון – מיקרופון מומלץ למחשב, להקלטה ועוד

כשאנחנו מתכוונים לרכוש מיקרופון חדש, חשוב שנבחן מספר קריטריונים כדי למצוא את המיקרופון אשר עונה בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלנו. בשוק קיים מספר לא מבוטל של דגמים ומותגי מיקרופונים שונים, המיועדים לצרכים שונים וחשוב שנשאל את עצמנו מראש כמה שאלות.

 

איך לבחור מיקרופון

ראשית, נברר לעצמנו למה מיועד המיקרופון. האם אנו מחפשים מיקרופון לאולפן הקלטות או לבמות. האם אנו זקוקים למיקרופון חוטי או אלחוטי. האם אנו זקוקים למיקרופון המחובר לגוף, שיאפשר לידינו להישאר חופשיות והאם הוא צריך להיות מוסתר.

במאמר זה נבחן את האפשרויות השונות.

מיקרופון לבמה. מיקרופון פחות רגיש כדי להימנע מקליטת רעשי הקהל והסביבה. שלא יקליט כל רעש. מיקרופון כזה נקרא מיקרופון דינמי והוא מתאים למגוון של שימושים, בעיקר למופעי במה להגברת קולות הזמרים, כלי הנגינה, כל הקשה ועוד. המיקרופונים הדינמיים הם עמידים ומתאימים לעוצמות גבוהות. מיקרופונים דינמיים מומלצים הם מיקרופון דינמי SL 84C, מיקרופון דינמי לשירה ודיבור XS 1, מיקרופון דינמי XM8500  ומיקרופון דינמי SM58.

בנוסף קיימים גם מיקרופונים למחשב.

 

איך לבחור מיקרופון למחשב

לא לכל המחשבים יש מיקרופון מובנה, ואז יש להתקין להם מיקרופון חיצוני. מיקרופון הוא אביזר נילווה לשיחות וידיאו, סקייפ, שיחות עם חברים ועוד.

ראשית, נבדוק לאיזו מטרה מיועד המיקרופון שאנו בקשים לרכוש. לדוגמא, גיימרים משחקים משחקי און-ליין עם שחקנים אחרים ברחבי הרשת, לרוב באזורים גיאוגרפיים שונים, וזקוקים למיקרופון גיימינג כדי לנהל איתם שיחות.

קיימים גם סוגי מיקרופונים המיועדים לשיחות עבודה כגון מיקרופון מדונה או מיקרופון הנצמד לדש הבגד.

סוג נוסף של מיקרופון הוא מיקרופון להקלטה במחשב להקלטות של פודקאסטים או שיחות. אלו לאו דווקא מיקרופונים המיועדים להקלטה מקצועית של מוזיקה, לאלו יש קטגוריה נפרדת, אך הם מספקים הקלטה באיכות גבוהה.

לפני שבוחרים מיקרופון מומלץ למחשב חשוב לבדוק שהוא אכן מתאים למחשב שיש ברשותנו.

קיים גם מיקרופון למחשב נייד המאפשר ניידות, למשל בהרצאות, כשצריך להעביר מצגות לפני קהל רחב או בשימוש ביתי. הוא גם מתאים לאנשים אשר עובדים כעיתונאים, כתבים או מראיינים, הזקוקים לביצוע הקלטות בשטח.

קיימים גם מיקרופונים אלחוטיים מאוד נוחים, שמאפשרים ניידות גבוהה. למשל סט אלחוטי כפול 2.4GHZ /

 

מיקרופון condenser

בנוסף למיקרופון הדינמי, סוג המיקרופון הנפוץ בשוק הוא מיקרופון ה-condenser. המשמעות היא מיקרופון קיבולי. מיקרופון קיבולי מתאים יותר לעבודה עם כלים בעלי תדר גבוה כגון מצילתיים, גיטרה אקוסטית ופסנתר. לעומתם, המיקרופון הדינמי מתאים לכלים בעלי עוצמה נמוכה יותר כמו תופים ומגברי גיטרה.

בדרך כלל נהוג לחשוב שהמיקרופון הקיבולי מתאים יותר להקלטה באולפן. אולם חשוב לדעת ולהתאים את סוג המיקרופון לצרכי העבודה באולפן ההקלטות. מגוון של מיקרופונים יכולים להתאים להקלטה באולפן, כשכל אחד מותאם למשימה ספציפית.

מיקרופון קונדנסר הוא עדין מאוד וחשוב לשמור עליו. חשוב מאוד לא לתת לאבק לחדור אליו משום שהוא מכיל חשמל סטטי אשר "מושך" אליו את האבק ואז תדרי המיקרופון נחלשים.

 

מיקרופון להקלטה

מי שמקליט מוזיקה אקוסטית, שירה או נגינה, יהיה זקוק למיקרופון באיכות גבוהה שמתאים להקלטה. כאשר יש לכם כרטיס קול, אפשר לחבר אליו כל מיקרופון. הדגם האידיאלי תלוי במה שתרצו להקליט.

לרוב, כאמור, משתמשים בסוג מיקרופון קונדנסר, שהוא רגיש ובעל רמות דיוק גבוהות של צלילים שונים ופרטים מגוונים. האיכויות הללו הופכות אותו למתאים למגוון רחב של הקלטות, נגינה בכלים שונים ושירה.

מיקרופון דינמי לעומת זאת יתאים להקלטה באם אולפן ההקלטות שלכם נמצא בסביבה רועשת. הוא קולט הרבה פחות רעשי רקע ואם מקרבים אותו למי או מה שאנו מקליטים, נוכל להקטין עוד יותר את ההפרעות הסביבתיות. לעומת זאת, אם השקענו בבידוד אקוסטי מקצועי, כגון הדבקת ספוגים על הקירות או עיבוי הקירות, כדאי להעדיף את מיקרופון הקונדנסר שהרגישות והדיוק שלו גבוהים יותר.

מיקרופון קיבולי יקר יותר בדרך כלל ממיקרופון דינמי, אך ניתן למצוא בשוק גם מחירים סבירים.

 

סוגי מיקרופונים להקלטות

מיקרופונים קיבוליים בעלי דיאפרגמה גדולה, מיקרופונים קיבוליים בעלי דיאפרגמה קטנה, מיקרופונים דינמיים, מיקרופונים להקלטת בס, מיקרופון סרט – ריבון, מיקרופון מולטי-פאטרן, מיקרופון USB, מיקרופון באונדרי, מיקרופון שוטגן.

מיקרופון קיבולי עם דיאפרגמה גדולה הוא הראשון שכדאי לרכוש לאולפן הקלטות ביתי כי הוא הכי מתאים לשירה ונשמע מאוד טוב בשילוב של כלים נוספים.

מיקרופון קיבולי עם דיאפרגמה קטנה מתאים כאמור להקלטת כלים המייצרים תדר גבוה כגון גיטרה אקוסטית או מצילתיים. זהו מיקרופון שמצטיין ביכולת שלו להקליט ולקלוט סיומת של צלילים המופקים מכלי נגינה בעלי עוצמת תדר גבוהה. למי ששר ומנגן בגיטרה אקוסטית, זוג מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה קטנה תהיה רכישה מתאימה ומשתלמת מאוד.

מיקרופונים דינמיים מתאימים, כאמור להקלטה של תופים, גיטרה חשמלית, ושירה בעוצמה גבוהה כגון שירת רוק. והוא מתאים גם להקלטת בס. לרוב, לקליטת תדרי הבס הנמוכים, משתמשים טכנאי הקול במיקרופונים דינמיים מיוחדים.

 

כתיבת תגובה