אורגן או פסנתר חשמלי – מה ההבדלים ואיך בוחרים?

אתם מעוניינים להתחיל ללמוד לנגן על קלידים, אבל לא יודעים מהו הכלי המומלץ ביותר? מתלבטים בן האפשרויות ולא יודעים לפי מה לבחור? הגעתם למקום הנכון.
ריכזנו עבורכם מידע שיעזור לכם לבחור פסנתר חשמלי או אורגן, כולל פירוט מסודר של ההבדלים בין הכלים, ושל היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
אז שנתחיל?

 

מה ההבדל בין פסנתר חשמלי לפסנתר רגיל?

קודם כל, ולפני שניכנס להבדלים הדקים יותר שבין אורגן לבין פסנתר חשמלי, כדאי להבין מה ההבדל בין פסנתר רגיל לחשמלי.

  • הפקת הצליל – פסנתר רגיל כולל בתוכו מנגנון מכני יחסית מסובך, הכולל מספר מיתרים מתוחים באורכים שונים, ופטישים הסמוכים אליהם. באמצעות מנגנון זה, כוח ההקשה על הקליד, שהפקתם באמצעות האצבע שלכם, מפעיל את המערכת שנמצאת בתוך גוף הפסנתר כך שהפטיש הרלוונטי פוגע במיתר הפסנתר הרלוונטי. הרטט שנוצר בעקבות כך הוא הגורם שמפיק את הצליל, ולכן עוצמת ההקשה משפיעה על עוצמת הצליל. בפסנתר חשמלי, לעומת זאת, מדובר במנגנון המתבסס, כצפוי, על חשמל ולא על מכניקה. כך, הפסנתר החשמלי לא מכיל בתוכו מיתרים, ומקשי הפסנתר מהווים מעין מתגים, שמפעילים צלילים מסוימים המוקלטים וקבועים מראש. על מנת לחקות בצורה טובה יותר את אפקט הנגינה בפסנתר רגיל, הפסנתר החשמלי מתוכנן כך שיש לו רגישות לעוצמת ההקשה על הקליד, שבעקבותיה הוא מפעיל את הצליל בעוצמת הנגינה הרלוונטית.
  • המחיר – פסנתר הינו אחד מכלי הנגינה היקרים ביותר הקיימים בשוק. זאת בעקבות גודלו, ומורכבות המערכת שלו. פסנתרים רגילים סטנדרטיים לרוב נמכרים בטווח מחירים שנע בין 4,500 שקלים לבין 6,000 שקלים. לעומת זאת, פסנתרים חשמליים נמכרים בדרך כלל במחיר הנמוך פי 2, וטווח המחירים שלהם נע בין 2,000 שקלים לבין 3,500 שקלים.
  • התניידות – בעוד שפסנתר רגיל הינו כלי כבד במיוחד, שלאחר מיקומו בחלל מסוים יש להזמין הובלה או סבלים על מנת להזיזו למקום אחר, פסנתר חשמלי הינו קל יותר ולכן נוח יותר להתנייד איתו.

 

מה ההבדל בין פסנתר חשמלי לאורגן?

ההבדלים בן פסנתר חשמלי לפסנתר רגיל הינם מוכרים יותר, ורבים יודעים להצביע על מה ההבדל בין אורגן לפסנתר. אבל לא הרבה אנשים יודעים מה ההבדל בין אורגן לפסנתר חשמלי.
לפני שנתחיל בהשוואה, נדגיש כי, למרות שאנשים רבים חושבים כי ישנם דברים שמהווים את ההבדל בין אורגן לאורגנית, בעצם מדובר בשמות שונים לאותו כלי. לכן, התשובה לשאלה מה ההבדל בין אורגן לאורגנית היא שאין הבדל, מלבד אולי הבדל סמנטי שנוצר עם השנים, כאשר מקובל לייחס למושג אורגנית גם כלי נגינה פשוטים שנוצרו עבור ילדים, ואילו אורגן מתייחס לרוב למקלדות אלקטרוניות מקצועיות בלבד.

  • מספר הקלידים – פסנתר חשמלי בדרך כלל יכלול מספר גדול יותר של קלידים (כ-88 קלידים), לעומת האורגן שבו מספר הקלידים ינוע בין 61 ל-76 קלידים.
  • רגישות לעוצמת ההקשה – כפי שהסברנו, אחת הדרכים המרכזיות בהן הפסנתר החשמלי מחקה את הנגינה בפסנתר אקוסטי בצורה טובה, היא החיקוי של היכולת של הפסנתר האקוסטי להפיק צלילים בעוצמות אחרות בהתאם לשוני בעוצמת ההקשה על הקליד. לעומת זאת, אורגן או אורגנית לא כוללים את התכונה הזאת, ולכן לרוב נגינה בהם נשמעת יותר חשמלית ופחות דומה לפסנתר אקוסטי.
  • איכות הסאונד – מאחר ופסנתר חשמלי מכוון יותר לחיקוי מהימן של הפסנתר האקוסטי, הוא מתוכנן באופן שמאפשר הפקה של צלילים באיכות דומה לזו של הפסנתר הרגיל. איכות הצליל באורגן, לעומת זאת, הינה ירודה יותר, ונשמעת יותר מלאכותית.
  • אפשרויות סאונד – היתרון המרכזי של האורגן הוא הוורסטיליות שלו. רוב האורגנים מציעים מגוון רחב של פונקציות סאונד כמו מנגינות רקע שיכולות ללוות את הנגינה של המשתמש בו, והפקה של צלילים שונים כתוצאה מהקשה על אותם קלידים, כמו שריקות וצלילים נוספים. האורגנים מציעים גם כוונון אישי של הפונקציות האלו, כך שניתן, למשל, לחלק את האורגן לשני חלקים, כאשר כל חלק מפיק סוג אחר של צלילים. לעומת זאת, השימוש בפסנתר חשמלי הוא, כאמור, מכוון יותר לחוויית נגינה קלאסית בפסנתר, ולכן הוא לא כולל את רובן המוחלט של הפונקציות הללו.
  • מסך – מאחר ויש צורך בשליטה על מגוון רחב של פונקציות, רוב האורגנים כוללים מסך קטן במרכז הכלי, שמאפשר מעקב אחריהן. כך, ניתן לשלוט על מנגינות הליווי העצמי, ההקלטה, אופציות הסאונד, ועוד. בפסנתר חשמלי, בעקבות חוסר צורך בו, לא קיים מסך כזה.
  • מחיר – גם כאן, בדומה להבדלים בין פסנתר אקוסטי לפסנתר חשמלי, קיים פער מחירים משמעותי, כאשר האורגן, הזול יותר, הינו בעל מחיר הנמוך כפי 2 ממחירו של הפסנתר החשמלי, שנחשב איכותי יותר. עלות של אורגנית המתאימה למתחילים יכולה לנוע בין 700 שקלים ל-1500 שקלים, בעוד עלותו של הפסנתר החשמלי, כאמור, נעה בין 2000 שקלים ל-3500 שקלים.

 

ג'ינג'ס הגברה ותאורה

ג'ינג'ס הינה חברה וותיקה המציעה שירותים איכותיים של הגברה ותאורה עבור מופעים, הצגות, ואירועים שונים, החל מחתונות שטח ועד מסיבות סיום. בנוסף, החברה מתמחה במכירה של ציוד הנוגע לתחומים אלו, כולל ציוד ל-DJ, ציוד אולפני כללי של תאורה והגברה, ואף כלי נגינה.
אז אם אתם מעוניינים לרכוש פסנתר חשמלי, פסנתר אורגן או אורגנית, אתם מוזמנים ללחוץ כאן וליהנות מהמגוון הרחב המוצע באתר, במחירים נוחים לכל כיס.

 

כתיבת תגובה